Človek

Halleyova kométa
Zlúčeniny kyseliny kyanovodíkovej v kométach

Halleyova kométa

Predovšetkým jej duchovnosť - má za úlohu odtlačiť v celkovej ľudskej povahe svoju vlastnú bytosť tak, že táto ľudská bytosť vždy, keď kométa vstúpi do blízkosti Zeme, urobí ďalší krok vo vývoji ja, ktorý toto ja vyvedie v jeho pojmoch na fyzickú úroveň. Predovšetkým má kométa svoj zvláštny vplyv na dva dolné články ľudskej prirodzenosti, na to, čo je mužské a ženské, tu sa potom pridruží k účinkom Mesiaca. Keď tu nie je, potom je mesačné pôsobenie jednostranné, účinky sú teda iné, keď kométa tu je. Účinok kométy sa prejaví tak, že sa ľudské ja posunie dopredu, tu musí však, aby sa dopredu dostal celý človek, byť pretvorené aj fyzické a éterické telo zodpovedajúcim spôsobom.

Ak má ja myslieť v 19. storočí inak, než myslelo v 18. storočí, tak tu musí byť niečo, čo zmení vonkajší výraz ja vo fyzickom a éterickom tele, a to je kométa! Kométa pôsobí na fyzické a éterické telo človeka tak, že toto fyzické a éterické telo človeka v skutočnosti vytvárajú jemné orgány, ktoré sú primerané ďalšiemu vývoju ja, tohto ja, ako sa vyvíjalo ako vedomé ja obzvlášť od zásahu Kristovho impulzu na Zemi. Od tej doby má objavovanie sa komét ten význam, že ja tým, že sa vyvíja stále ďalej a ďalej, dostáva také éterické orgány, že ich toto pokročilé ja môže použiť. Nech to znie akokoľvek podivne, je tomu tak: Keby ja Büchnerovo, a iných materialistov tak okolo 1850/60 nemali vhodný fyzický a éterický mozog, tak by nemohli tak materialisticky myslieť, ako mysleli. Potom by sa možno milý Büchner stal poslušným priemerným farárom. Aby to, čo urobil vo svojej "Sile a hmote", mohol vykonať v myšlienkach, muselo nielen jeho ja prežiť tento vývoj, ktorý k tomu bol nevyhnutný, musela tu byť aj príslušná organizácia vo fyzickom a éterickom tele. Ak hľadáme sami vývoj ja, potom sa musíme poobzerať len v duchovno kultúrnom živote. Ak však chceme vedieť, čo to spôsobilo, že títo ľudia 19. storočia vôbec mali fyzický mozog vhodný k materialistickému mysleniu a vhodné éterické telo, potom musíme povedať , že to má na svedomí Halleyova kométa, ktorá sa objavila v roku 1835.

A čo spôsobilo v 18. storočí, že nastalo to, čo sa nazýva "osvietenstvo", čo je tiež určitou etapou vo vývoji ja? V druhej polovici 18. storočia má priemerný človek vo svojom mozgu túto duchovnú konfiguráciu, ktorá sa nazýva "osvietenstvo". To bolo to, nad čím sa Goethe tak rozhorčil, že sa tu naráža na kôl pár pojmov a ľudia sa tým uspokoja! Čo dalo tomuto osvietenskému obdobiu mozgy? Halleyova kométa z roku 1759 vytvorila tieto mozgy. To je hlavný účinok, pokiaľ sa týka Halleyovej kométy.

Ako keď sa narodí nové dieťa, tak tomu je, keď vznikne niečo úplne nové s návratom kométy. Len to je u niektorých komét tak, že v skutočnosti je ja stále viac a viac vyháňané do fyzického sveta, a že sa musíme brániť tomu, čo kométy spôsobujú. Keby to totiž pokračovalo ako u Halleyovej kométy, potom by nám jej nové objavenie mohlo priniesť zvláštny vzostup materialistického spôsobu myslenia. To by nebolo dobré. Keby sa teda mala Halleyova kométa vrátiť, tak by to pre nás bolo znamením, že by nám mohla byť veľmi zlým hosťom, keby sme jej vplyvu podľahli, keby sme sa jej vplyvu nevzopreli. Ide tu o to, aby sme sa držali vyšších, významnejších účinkov a vplyvov kozmu, ako sú vplyvy Halleyovej kométy. Bude však nutné, aby ju ľudia v skutočnosti považovali za znamenie, že vedia, že už to nie je tak ako v predchádzajúcich dobách, kedy to bolo v istom zmysle pre ľudí prospešné, aby zostúpili. Teraz už to prospešné nie je. Teraz sa musia ľudia spojiť s inými mocnosťami, aby odstránili tento nebezpečný vplyv, ktorý vychádza z Halleyovej kométy. Keby pôsobila len Halleyova kométa, ľudstvo by stále viac ochudobňovala a ja by stále viac zavádzala na fyzickú úroveň, a proti tomu sa musí teraz pôsobiť. Môže sa to stať tým, že antroposofia nastúpi namiesto toho, čo sa vyvíja cestou ovplyvňovanou Halleyovou kométou.

Bytie komét teda zasahuje i do života, ktorý je spojený s človekom, i do zvieracieho a rastlinného života. Človek, ktorý sleduje tieto veci, pozoruje, ako dokonca v kvete kvetín je tu niečo iného, než tu bolo predtým.