Svety

Morálna podstata svetového éteru

Svetový éter, z ktorého je vzaté naše éterické telo, má dva články. Jedným článkom tohto svetového éteru je tepelný, svetelný, chemický, životný éter. Základom toho všetkého (ako druhý článok) je morálna podstata svetového éteru. Táto morálna podstata svetového éteru sa však vyskytuje len v blízkosti hviezd a planét. Ak žijeme na Zemi, potom sme, hoci o tom cez deň nevieme, tiež vo svetovom éteri ako morálnej esencii (teda v oboch článkoch). Medzi hviezdami je však mravnosť z éteru vypudzovaná slnečným svetlom, slnečné svetlo samotné má v sebe prapôvodný zdroj morálneho éteru práve pre nás ľudí. Pokiaľ ale Slnko svieti, vypudzuje svojím svetlom morálnu esenciu éteru. A tak ak sa pozeráme svojimi očami do sveta, vidíme kvety atď., bez toho, aby sme ich prestupovali morálnosťou, pretože slnečné svetlo nám v nich mravnosť zabíja.

Keď z fyzického a éterického tela vystúpime, necháme religiozitu a mravnosť za sebou. A tým, že morálny svetový poriadok je z éteru vonku, má k tomuto éteru prístup ahrimanská bytosť. Počas spánku sa k človeku prihovára a tento duch lži predstiera človeku dobro ako zlé a zlo ako dobré. U dobrého človeka, ktorý má dobré svedomie, ktorý je vrelým človekom, človekom hlboko morálne cítiacim, zasahuje morálne cítenie tak hlboko, že vstupuje aj do spánku. Ahriman mu našepkáva, že dobro je zlé, a on zle spí, pretože má dojem, že urobil veľa zlého, zatiaľ čo zlý človek máva často práve dobrý spánok, pretože je vďaka ahrimanskému našepkávaniu veľmi spokojný.