Ďalšie témy
Meno Waldorf a jeho dosah v ekonomickej oblasti
Stále znova počúvame výraz "typicky waldorfský" (v pozitívnom i negatívnom slova zmysle). Tento termín odkazuje na proces, ktorý je vyvolaný duchovným impulzom alebo vnútorným konceptom a prejavuje sa činorodou kreativitou. Ak sme schopní pri práci so žiakmi sprostredkovať takýto proces, potom sa už pedagogika nestráca za povrchnými detailami. Pre celý ďalší vývoj žiakov sa stávajú prínosné najmä tie zážitky, kedy sami naozaj uchopujú duchovnú myšlienku stojacu v pozadí vecí, bez toho, aby ju nutne museli popisovať, definovať či rozumieť jej. Táto skutočnosť okrem iného zdôrazňuje dôležitosť ručných prác, remesiel a umenia. Počas desiatok rokov získali žiaci na tomto poli početné praktické skúsenosti, čo mnohokrát vedie k získaniu spoločenského uznania a má ďalekosiahle účinky na školách i mimo nich. Školy sa stávajú miestami na výmenu myšlienok a nápadov alebo laboratóriami pre výskum. V posledných desaťročiach získala rada waldorfských učiteľov uznanie vďaka ich výskumu alebo získaním patentov pre vynálezy. Podobne často boli tiež úspešní waldorfskí žiaci v súťažiach ako je napr "Mladí výskumníci" a iné. Vždy, keď následkom tejto kreatívnej činnosti vznikne niečo praktického a funkčného, stáva sa využitie týchto vecí v širšom meradle veľmi žiaducim. Keďže jednotlivé školy nie sú obchodnými spoločnosťami a len zriedkakedy sú schopné prijímať také podnety, nutne tu musí existovať spolupráca so svetom obchodu. Čo sa tým myslí, je zrejmé z nasledujúcich dvoch príkladov.
Už po desaťročia vyrábajú väčšinou matky v kurzoch na výrobu bábik na waldorfských školách
waldorfské bábiky.
Na radu priateľov z radov právnikov, odborníkov na patenty, rozšíril nemecký Zväz waldorfských škôl
ochranu obchodného mena "Waldorf" aj na výrobky kategórie 28 (hračky). Po podpise zmluvy so Spoločenstvom
získala firma Käthe Kruse licenciu na výrobu
Waldorfské bábiky firmy Käthe Kruse
tzv. waldorfských bábik. Výroba waldorfských bábik v školách a v kurzoch tým nie je nijako ohrozená, ani nie je nutné nič meniť, čo sa týka predaja bábik na školských trhoch. Obchodným spoločnostiam však už nie je dovolené waldorfské bábiky predávať na trhu.
Druhý príklad sa vzťahuje k písacím potrebám. Spoločnosť Lyra v Norimbergu je v kontakte s waldorfskými školami
a jednotlivými waldorfskými učiteľmi a za mnoho rokov už spoznala ich potreby. Výsledkom bol vznik návrhu na
Waldorf Selection.
Jedná sa o rad silných, trojhranných, zaoblených ceruziek, ktorá uspokojuje ako ergonomické, tak ekologické
a estetické nároky. Táto rada neobsahujúca čiernu ani bielu farbu sa skladá zo šiestich (prípadne dvanástich)
farieb, ktoré sú najviac objednávané waldorfskými učiteľmi.
Aj v tomto prípade vlastní nemecký Zväz slobodných waldorfských škôl práva na obchodné meno Waldorf v
kategórii výrobkov číslo 16 (písacie potreby). Spoločnosť Lyra získala zmluvnú licenciu na použitie tohto
obchodného mena.
Už krátko po podpísaní týchto zmlúv sa ukázalo niekoľko výhod:
1. Ochrana mená "Waldorf" sa stáva obsiahlejšou, keď sa vzťahuje na viac kategórií produktov a keď sa
vlastníkom obchodného mena stáva iba jedna organizácia.
2. Každý výrobok, ktorý má vzťah k menu "Waldorf", znamená reklamu pre všetko, čo toto meno reprezentuje.
3. Pre udelenie licencie môžu byť brané do úvahy iba tie podniky, ktoré vyrábajú produkty vysokej kvality a
ktoré sú ochotné spolupracovať s waldorfskými školami. Tieto podmienky sú naplnené pre dve spoločnosti,
Lyra a Käthe Kruse. Ďalej sa ukázalo, že ochrana obchodného mena a podmienky udelenia licencie vedie k
stiahnutiu nežiaducich produktov z trhu, ktoré sa nezhodujú so spektrom kvality "Waldorf".
4. Nemecký zväz waldorfských škôl môže ovplyvňovať podobu nových produktov alebo pomáhať vylepšiť už
existujúce výrobky nesúce meno "Waldorf". Môže ponúknuť konštruktívne návrhy na vylepšenie, ktoré
môžu mať pozitívny výchovný účinok na žiakov.
5. Zväz slobodných waldorfských škôl má príjem z licenčných poplatkov, ktoré slúžia na pokrytie
prevádzkových nákladov. Je jasné, že spoločnosť, ktorá bola pôvodcom tejto myšlienky, by tiež mala
mať podiel na finančnom zisku.
6. Ochrana obchodného mena tiež slúži k ochrane pred jeho svojvoľným užívaním. Táto výsada bola
demonštrovaná na prípade reklamnej firmy Hutchinson. Táto firma použila mena "Waldorf" pre účely reklamy
bez schválenia Zväzu. Záležitosť bola urovnaná právnou cestou a došlo k finančnému vyrovnaniu.
Každý, kto sa domnieva, že ochrana mena je finančne nákladná, by si mal uvedomiť, že práve vďaka
ochrane mien sa hromadí nemateriálna hodnota majetku, čo sa objavuje v celkovej bilancii.