Duchovné bytosti
Ahriman ako excelentný spisovateľ
V nazeraní na svet sú isté tajomstvá, ktorá je človek schopný prezrieť až vtedy, ak dosiahne značne vysoký vek. Jednotlivé životné etapy človeku - ak je oboznámený s iniciačnou vedou - umožňujú spoznávať jednotlivé tajomstvá bytia. Medzi 21. rokom a 42. rokom tak človek môže nahliadnuť do slnečných pomerov - skôr nie. Medzi 42. a 49. rokom môže nahliadnuť do tajomstva Marsu, medzi 49. a 56. rokom do tajomstva Jupitera. Ak však chce tajomstvo vesmíru spoznať v celkovej súvislosti, musí najprv prekročiť vek 63. rokov. Lebo ak chce človek prezrieť to, čo sa vzťahuje k tajomstvám Michaelovým a čo pôsobí z duchovnej sféry Slnka, musí do tajomstva vesmíru pozerať skrze múdrosť Saturnu. V duchovnom svete potom musí dokázať pocítiť prítmie, musí dokázať žiť v prítmí, ktoré pochádza od Orifiela, ktorý ovláda Saturn a v čase mystéria na Golgote bol vedúcim Archanjelom a opäť ním bude, až uplynie obdobie Michaelovo. Potom sa ale pre dnešnú dobu odhalia otrasné pravdy! Lebo tým, že sa pôsobením ahrimanskej školy protichodnej voči škole Michaelovej na Zem rozšírilo umenie kníhtlače, sa tu v najširšom rozsahu objavilo „spisovateľstvo“. Predtým spisovateľom, kým sa ešte netlačili knihy, boli tí, ktorí mohli svoje spisy šíriť vlastne len v najužšom kruhu - v kruhoch, ktoré na to boli tiež pripravené. Veď do koľkých rúk sa dostala kniha, než sa rozšíril kníhtlač?
Ako tomu skutočne je, môžeme veľmi dobre uvážiť, ak vezmeme do úvahy nasledujúcu skutočnosť: Istá náhrada kníhtlače, privedená k značnej dokonalosti, existovala už v starej čínskej kultúre. Vtedy tam existoval istý druh kníhtlače, založený tiež v čase, keď hore panoval Michael a dole bolo ahrimanské antipanstvo. Nič zvláštneho z toho však nebolo, Ahriman vtedy ešte nemal tú moc. Nemohol vtedy ešte robiť zvláštne pokusy o to, aby Michaelovi skutočne vyrval vládu nad inteligenciou. Tento pokus síce urobil znova v dobe Alexandrovej, ale aj vtedy zlyhal. Avšak v kníhtlači novšej doby mal ahrimanizmus veľký význam. Spisovateľstvo sa stalo populárnym. Sú tu pokusy, ktoré je z pohľadu Michaela treba charakterizovať slovami: Ako spisovateľ sa tu prejavil Ahriman! V Michaelových kruhoch to dnes predstavuje významnú udalosť. Ahriman ako spisovateľ! Nielenže ním ľudia boli posadnutí, ako napr. v súvislosti s vypuknutím 1 sv. vojny, ale Ahriman - prejavujúc sa na Zemi skrze ľudské duše - sa sám stal spisovateľom. Že je excelentným spisovateľom, nás nemusí nijako prekvapovať, lebo Ahriman je veľký, obsiahly a mocný duch. Je to však duch, ktorý nie je spôsobilý na ďalší vývoj ľudstva na Zemi v zmysle dobrých bohov, ale na to, aby mu bránil. Vo svojej oblasti je mocou nielen potrebnou, ale aj blahodarnou, keďže bytosti, ktoré sú na určitej úrovni vesmírneho diania blahodárne, sú na inej úrovni neobyčajne škodlivé. Preto nie je potrebné sa domnievať, že ak chceme charakterizovať Ahrimanove diela, musíme ich náležite skritizovať. Dokonca ich môžeme - ak si uvedomujeme, o čo sa tu jedná - aj obdivovať. Musíme však rozpoznávať ich ahrimanský charakter!
A tomuto rozpoznávaniu dnes Michael učí človeka, ktorý mu je ochotný načúvať. Lebo školenie Michaelovo pôsobilo ďalej a ešte aj dnes je možné dojednať si k nemu prístup. Učí nás potom tomu, ako Ahriman ako spisovateľ najprv robil pokusy hlboko otriasajúceho, tragického charakteru - ktoré sa prirodzene uskutočnili skrze konkrétneho človeka: Nietzscheho Antikrist, Nietzscheho autobiografia Ecce Homo a všetky poznámky vo Vôli k moci - najskvelejšie kapitoly moderného spisovateľstva, so svojím často tak diabolským obsahom! Písal ich Ahriman, vykonávajúc pri tom svoju vládu nad tým, čo môže byť na Zemi v písmenách prostredníctvom kníhtlače jeho vláde podrobené. Ahriman začal takto vystupovať ako spisovateľ a vo svojej práci pokračuje. Ľudia budú mať do budúcna na Zemi potrebnú bdelosť, aby neprijímali ako rovnocenné všetko, čo im bude zo spisovateľstva predkladané. Vychádzajú rôzne ľudské diela, je však nutné, aby jednotliví ľudia vedeli, že tu je jeden z najskvelejších spisovateľov: Ahriman! Tie diela píšu ľudské ruky, spisovateľom však je Ahriman. Ako boli kedysi dávno inšpirovaní evanjelisti a spísali potom diela nadzmyslových bytostí, ktoré ich prenikli, sú ľuďmi spísané aj diela Ahrimana.